Σάββατο 9 Ιουλίου 2011

Σχόλια στο σενάριο διδασκαλίας για την άνωση - Χρήση Τ.Π.Ε.


Σενάριο διδασκαλίας για την άνωση

Ο σκοπός και οι στόχοι είναι πολύ καλά διατυπωμένα ,όπως και προτεινόμενη εκπαιδευτική μέθοδος. Η προτεινόμενη χρονική διάρκεια είναι μικρή αλλά για 2 διδακτικές ώρες χρειάζεται να προστεθούν κάποιες ακόμη εργασίες.

Δραστηριότητες

Α.

1η Πετυχημένο παράδειγμα θα μπορούσε να τεθεί ακόμη ένα

Διδακτικοί στόχοι που ικανοποιούνται Α1 , Γ1 , Γ2 , Γ3

Εκτιμωμένη διάρκεια 5΄

2η Συζητείστε … το περιβάλλον της. Πολύ γενική διατύπωση δεν θα καταλάβουν οι μαθητές τι πρέπει να κάνουν

Εφαρμόστε τη +μαθηματική σχέση + της συνθήκης ισορροπίας στο σχήμα 3

Από η μαθηματική … του δυναμομέτρου. Δεν καταλαβαίνω τι θέλει, πολλώ δε μάλλον οι μαθητές.

Διδακτικοί στόχοι που ικανοποιούνται Α1, Α2 , Β2, Β3 , Γ1 , Γ2 , Γ3

Εκτιμωμένη διάρκεια 8΄

3η Συζητείστε … το περιβάλλον της. Πολύ γενική διατύπωση δεν θα καταλάβουν οι μαθητές τι πρέπει να κάνουν

Η αναπαράσταση των δυνάμεων στο σχήμα πρέπει να τεθεί στο τέλος, γιατί οι μαθητές θα μπερδευτούν με την συνθήκη ισορροπίας.

Η καθοδήγηση στην εξαγωγή του υπολογισμού της Άνωσης καλή.

Διδακτικοί στόχοι που ικανοποιούνται Α1, Α2, Α3, Α4 , Β2, Β3 , Γ1 , Γ2 , Γ3

Εκτιμωμένη διάρκεια 7΄

4η Συζητείστε … το περιβάλλον της. Πολύ γενική διατύπωση δεν θα καταλάβουν οι μαθητές τι πρέπει να κάνουν

Η αναπαράσταση των δυνάμεων στο σχήμα πρέπει να τεθεί στο τέλος, γιατί οι μαθητές θα μπερδευτούν με την συνθήκη ισορροπίας.

Διδακτικοί στόχοι που ικανοποιούνται Α1, Α2, Α3, Α4, Α5 , Β2, Β3 , Γ1 , Γ2 , Γ3

Εκτιμωμένη διάρκεια 10΄

Β.

Εισαγωγή: γιατί ζητάμε να προτείνουν πειραματική διαδικασία όταν δεν την εφαρμόζουμε παρακάτω. Οι μαθητές το θεωρούν υποτιμητικό. Θα μάθουν αν εμείς τους βοηθάμε να προεκτείνουν τις γνώσεις τους. Πρέπει να αφιερωθεί χρόνος να συζητηθούν οι προτάσεις στην ολομέλεια και να πραγματοποιηθούν όποιες είναι σωστές μια τουλάχιστον που είναι λάθος και να διορθωθούν όσες εκτιμούμε ότι μπορούν.

Εκτιμωμένη διάρκεια 25΄

5η Διδακτικοί στόχοι που ικανοποιούνται Α1, Α2, Α3, Α4 , Β3, Γ2

Εκτιμωμένη διάρκεια 5΄

6η Διδακτικοί στόχοι που ικανοποιούνται Α1, Α2, Α3, Α4 , Β3 , Γ1 , Γ2 , Γ3

Εκτιμωμένη διάρκεια 5΄

Θεωρώ θεμελιακή ιδέα στη διδασκαλία των Φ.Ε. την σύνδεση της θεωρίας με όσο το δυνατόν περισσότερα φαινόμενα, κάποιες φορές αξίζει να πλατειάζουμε όταν πρόκειται για θεμελιώδεις έννοιες.

Εδώ θα μπορούσε κανείς να εισάγει την αντίστροφη Αρχή του Αρχιμήδη που απλοποιεί τον υπολογισμό της άνωσης. Ακόμη μπορούμε να πούμε και δυο λόγια για την πλεύση.

Θα συμφωνήσω με την Μαρία Παπαδοπούλου ότι το προτεινόμενο σχέδιο διδασκαλίας – Φύλλο Εργασίας & Φύλλο Αξιολόγησης, αποτελεί ένα πλήρες διδακτικό πακέτο όπου σε ένα περιβάλλον ομαδικής και συνεργατικής προσέγγισης μπορεί να επιτύχει όλους τους τιθέμενους στόχους, με κάποιες προσθήκες στην εκτέλεση.

Χρήση των Τ.Π.Ε.

Παρουσίαση μαθήματος με το πρόγραμμα Power Point με εικόνες και video από το διαδίκτυο, άλλα και σχήματα και σκίτσα που κατασκευάζω.

Χρησιμοποιώ περιβάλλον εικονικού εργαστηρίου, προσομοιώσεις πειραμάτων Φυσικής και Χημείας, όπως το ΣΕΠ πρόγραμμα ΝΑΥΣΙΚΑ, το ΜΑΘΗΜΑ, το CHEM MAGIC, applets από το PHET, το interactive physics ή το modelus συνήθως έτοιμες εφαρμογές και μερικές δικές μου, τη Γεωγραφία Γυμνασίου, τη Φυσική Λυκείου.

Χρήση δυκτιακών τόπων με επιλεγμένες εφαρμογές.

Θεωρώ όμως το περιβάλλον του εργαστηρίου Φ.Ε. αναντικατάστατο γιατί άλλο πράγμα οι εμπειρίες και άλλο η εικονική πραγματικότητα.

ΧΡΗΣΗ Τ.Π.Ε. ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΕ ΓΥΜΝΑΣΙΟ-ΛΥΚΕΙΟ


Στο λύκειο (Γ κατεύθυνση) η χρήση των ΤΠΕ περιορίζονταν σε παρουσιάσεις Power point και εικονικών πειραμάτων φυσικής με το Interactive Physics κυρίως στα κεφάλαια της κρούσης (applets) και των κυμάτων.

Στη Β΄ λυκείου γενικής παιδείας κάποια εικονικά πειράματα φυσικής με το λογισμικό Edisson στον ηλεκτρισμό.

Στη Β΄ λυκείου κατεύθυνσης εικονικά πειράματα φυσικής με το λογισμικό «Ναυσικά» στην θερμοδυναμική.

Όσον για το γυμνάσιο, στο μεν μάθημα της βιολογίας παρουσίαζα μικρά εκπαιδευτικά videos και στο μάθημα της φυσικής κάποια εικονικά πειράματα με το λογισμικό «Μάθημα»

Σάββατο 2 Ιουλίου 2011

ΑΝΩΣΗ- ΧΡΗΣΗ Τ.Π.Ε.

ΣΕΝΑΡΙΟ-ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ «ΑΝΩΣΗ»


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1η
Τίτλος: « Βιωματική εμπειρία »
Γνωστικοί στόχοι που εξυπηρετούνται:1,3 Στάσεις:1,2
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2η
Τίτλος: « Ισορροπία σώματος στον αέρα υπό την επίδραση δύο συγραμικών δυνάμεων»
Γνωστικοί στόχοι που εξυπηρετούνται:1,2 Ικανότητες: 2 Στάσεις:2,3
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3η
Τίτλος: « Ισορροπία σώματος υπό την επίδραση τριών συγγραμικών δυνάμεων»
Γνωστικοί στόχοι που εξυπηρετούνται:2 Ικανότητες: 2,3 Στάσεις:1,2
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4η
Τίτλος: « Αλληλεπίδραση σώματος –νερού »
Γνωστικοί στόχοι που εξυπηρετούνται:1,3,4 Ικανότητες: 2,3,4 Στάσεις:1,2,3
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 5η
Τίτλος: « Θεωρητική προσέγγιση της Αρχής του Αρχιμήδη »
Γνωστικοί στόχοι που εξυπηρετούνται:4,5 Ικανότητες: 2,3 Στάσεις:2,3
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 6η
Τίτλος: « Πειραματική προσέγγιση της Αρχής του Αρχιμήδη »
Γνωστικοί στόχοι που εξυπηρετούνται:4,5 Ικανότητες: 2,3 Στάσεις:2,3


ΣΧΟΛΙΑ

• Παρόλο που δεν είμαι Φυσικός και δεν έχει τύχει να διδάξω Φυσική Γυμνασίου, διαβάζοντας το Σενάριο-Σχέδιο Διδασκαλίας με τίτλο «Άνωση» θεωρώ ότι υπήρξε τόσο θεωρητική όσο και πρακτική προσέγγιση των Γνώσεων-Ικανοτήτων και Στάσεων που τέθηκαν αρχικά με τις δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν.
• Θεωρώ εποικοδομητική και χρήσιμη την προτεινόμενη εκπαιδευτική μέθοδο καθώς οι δραστηριότητες που προτείνονται περιλαμβάνουν ερωτήσεις – απαντήσεις – συζητήσεις στην ομάδα και στην τάξη και γενικά υλοποιείται σε ένα περιβάλλον που οι μαθητές έχουν ενεργό ρόλο οικοδομώντας τη γνώση με τον εκπαιδευτικό να συμβάλει, να καθοδηγεί και να συντονίζει τους μαθητές.
• Ο απαιτούμενος χρόνος για την πλήρη εκτέλεση του σεναρίου-σχεδίου θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερος από τoν προτεινόμενο 2 ωρών.
• Η μέθοδος των εκτεταμένων σχημάτων θεωρώ ότι είναι δύσκολη για τον μέσο μαθητή.
• Η ικανότητα των μαθητών να εφαρμόζουν τις γνώσεις τους σε καταστάσεις της καθημερινής ζωής θα μπορούσε να αναπτυχθεί ίσως περισσότερο στις δραστηριότητες που πραγματοποιούνται κατά την ανάπτυξη του σεναρίου-σχεδίου διδασκαλίας.
• Εμπλουτισμός του σεναρίου με χρήση ΤΠΕ ( μοντελοποίηση, προσομοίωση φυσικών φαινομένων και διαδικασιών)








ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ Τ.Π.Ε. ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ


Σύντομη παρουσίαση μαθήματος με τη χρήση του ρ.ρ.(power point) Γυμνάσιο-Λύκειο

Εικονικά εργαστήρια (virtual laboratories).Προσομοίωση με εικονικό και λειτουργικό τρόπο πειραμάτων Φυσικής / Χημείας στην οθόνη του υπολογιστή.(Α΄ και Β΄ Λυκείου)


Έρευνα στο διαδίκτυο. Επίσκεψη ιστοσελίδων ή βάσεις δεδομένων που είτε έχουν προεπιλεγεί από τον καθηγητή είτε προτείνονται και από τους μαθητές, για συγκεκριμένη διδακτική ενότητα π.χ. φαινόμενο θερμοκηπίου- τρύπα του όζοντος –καταλύτες αυτοκινήτων κ.α (Β΄Λυκείου Γενικής Παιδείας)

Προβολή ντοκιμαντέρ ή video (μέσω youtube ) που αφορούν φυσικά –χημικά φαινόμενα ,περιβαλλοντικά προβλήματα κ.α. με σκοπό την ευαισθητοποίηση των μαθητών και τη δημιουργία θετικών στάσεων προς τις φυσικές επιστήμες. (Α΄ και Β΄ Λυκείου).

Η καλλιέργεια και η ανάπτυξη δημιουργικής κριτικής σκέψης και η αλλαγή της διδακτικής πρακτικής της μάθησης και της επικοινωνίας στο Ελληνικό Σχολείο μέσω της αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας θεωρώ πως είναι πλέον Αναγκαία.



ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΙ ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ!!!

Μαρία – Ματένια Παπαδοπούλου

1. Παρατηρήσεις – σχόλια πάνω στο Σενάριο – Σχέδιο μαθήματος με τίτλο: Άνωση.

Α. Ταυτότητα Σεναρίου – Σχεδίου διδασκαλίας

· Στο γνωστικό αντικείμενο ο Α5 στόχος θα μπορούσε να δοθεί στις ικανότητες.

Β. Ανάπτυξη Σεναρίου – Σχεδίου διδασκαλίας

· Δραστηριότητα 1.
Τίτλος: Βιωματική εμπειρία
Στόχοι που ικανοποιούνται: Γ1,Γ2

· Δραστηριότητα 2.
Τίτλος: Εντοπισμός – Υπολογισμός δύναμης στο αρχικό σώμα
Στόχοι που ικανοποιούνται: Α1, Α2, Β1, Β2, Β3, Γ2, Γ3

· Δραστηριότητα 3.
Τίτλος: Υπολογισμός επιπλέον δύναμης στο αρχικό σώμα
Στόχοι που ικανοποιούνται: Α1, Α2, Β1, Β2, Β3, Γ2, Γ3

· Δραστηριότητα 4.
Τίτλος: Αναγνώριση και υπολογισμός της δύναμης της Άνωσης
Στόχοι που ικανοποιούνται: Α1, Α2, Α3, Α4, Β1, Β2, Β3, Γ2, Γ3

· Δραστηριότητες 5 & 6.
Τίτλος: Πειράματα επίδειξης
Στόχοι που ικανοποιούνται: Α3, Α4,Α5, Β1, Β2, Β3, Γ2, Γ3
Παρατήρηση: Θα ήταν προτιμότερο το πρώτο πείραμα να γίνει σε ομάδες με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού ενώ το δεύτερο πείραμα αποκλειστικά από τους μαθητές σε ομάδες.

Γ. Φύλλο Αξιολόγησης

· Γενικά: Το φύλλο αξιολόγησης έχει ερωτήσεις που βασίζονται σε πειραματικές δραστηριότητες , χρήση απεικονιστικού υλικού, ιστορικά στοιχεία καθώς και επίλυση προβλήματος, ελέγχοντας έτσι το γνωστικό αντικείμενο με προεκτάσεις στην καθημερινότητα και τον πολιτισμό.

· Παρατήρηση: Με βάση το φύλλο αξιολόγησης θα μπορούσε στο φύλλο εργασίας να υπήρχε δραστηριότητα που θα συνέδεε την Άνωση με τον όγκο του του βυθιζόμενου σώματος σε υγρό.
Προτείνεται πειραματική διάταξη κατά την οποία τα βυθιζόμενα σώματα να είναι της ίδιας μάζας αλλά διαφορετικού όγκου ώστε οι μαθητές να αντιληφθούν ότι η άνωση εξαρτάται από τον όγκο του βυθισμένου σώματος.

Συμπερασματικά το προτεινόμενο σχέδιο διδασκαλίας – Φύλλο Εργασίας & Φύλλο Αξιολόγησης, αποτελεί ένα πλήρες διδακτικό πακέτο όπου σε ένα περιβάλλον ομαδοσυνεργατικής προσέγγισης μπορεί να επιτύχει όλους τους τιθέμενους στόχους.

2. Χρήση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική πραγματικότητα.

Λαμβάνοντας υπόψη τις δυσκολίες της εκπαιδευτικής καθημερινότητας του Λυκείου (μεγάλο πλήθος μαθητών ανά τμήμα, μεγάλος όγκος ύλης, πίεση χρόνου λόγω των πανελλαδικών, ωρολόγιο πρόγραμμα που δεν εξυπηρετεί, ελλιπής υλικοτεχνική υποδομή …) η χρήση των ΤΠΕ είναι περιορισμένη. Συγκεκριμένα από εμάς έχουν χρησιμοποιηθεί:

· το διαδίκτυο ως πηγή πληροφόρησης

· η προβολή videos και παρουσιάσεων

· εκπαιδευτικά λογισμικά (IRYDIUM, Πειράματα και Προσομοιώσεις Χημείας, ChemMagic, Edisson, Interactive Physics)

Εργασία της ομάδας "Οι Αταίριαστοι" που αποτελείται από τους

Γαλάνη Ρήγα & Παπαδόπουλο Γιώργο

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2011

ΠΕΡΙ ΤΠΕ

#1 Βρίσκω αρκετά ενδιαφέρον κατά την διάρκεια χρήσης ΤΠΕ για ένα φαινόμενο να παρουσιάζω πρώτα το ΓΕΝΙΚΟ και μετά το ΜΕΡΙΚΟ !

Αρα θα χρησιμοποιήσω ένα δρώμενο βίντεο,θεατρικό ή μια σειρά φωτογραφιων η παρουσιάσεων PPT όπου υπάρχει και το φαινόμενο που θα μελετήσουμε.

#2 Κατόπιν ακολουθεί το μοντέλο συνήθως ένα applet η μια προσομοίωση από πακέτο εφαρμογών φυσικής πχ IP όπου όσο αυτό παίζει γίνεται συζήτηση των παραμέτρων που συνήθως υπάρχουν σαν διακόπτες και πως αναμένουμε η μεταβολή τους να επηρεάσει το φυσικό σύστημα.

#3 Ακολουθεί προβολή διαφάνειας(ων) με τις εξισώσεις αναλυτικά(δυστυχώς για πολλούς το βαρετό της υπόθεσης)

#4 Μετά σηκώνω κάποιο μαθητή να χειριστεί το applet και για διάφορες τιμές των διακοπτών (μεταβλητών) της εφαρμογής ζητω από αυτόν να προβλέψει και να εξηγήσει την εξέλιξη του φαινομένου και από την τάξη να τον διαψεύσει η να τον επαληθεύσει.

#5 Δεν παραλείπω να αναφέρω άλλες εφαρμογές του φαινομένου και να δείχνω χρησιμοποιώντας ΤΠΕ από Μακρόκοσμο ή μικρόκοσμο.

ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΗΣ ΑΝΩΣΗΣ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΜΕΡΟΣ1ο

ΓΕΓΟΝΟΣ 1 Ανάκληση βιώματος. Αναγνώριση ότι η άνωση είναι δύναμη.

ΓΕΓΟΝΟΣ 2 Συνθήκη ισορροπίας ίσως στο σχήμα 3 η πλαστελίνη να γίνει υλικό σημείο?

Τρίτος νόμος του Newton πιστεύω εδραιώνει αυτό που θέλουμε να καταλάβουν πρώτα ότι η άνωση είναι δύναμη.

Να τονιστεί ότι δεν σχεδιάζονται όλες οι δυνάμεις σ΄όλα τα σώματα.

ΓΕΓΟΝΟΣ 3 Συμπεριφορά του ελατηρίου όταν στη πλαστελίνη ασκούμε κατακόρυφη προς τα πάνω δύναμη.

Αν έχουμε χρόνο θα πρότεινα να εξοικοιωθούν παίζοντας με το σώμα ασκώντας και προς τα κάτω δύναμη.(όταν η ένδειξη του δυναμομέτρου είναι μηδέν…)

Στο τρίτο νόμο περιπλέκονται λιγο τα πράγματα προσοχή ΟΛΕΣ οι δυνάμεις εμφανίζονται(σχεδιάζονται) μόνο στη πλαστελίνη.(όχι πχ γιατι ισορρ. Το χέρι!)

ΓΕΓΟΝΟΣ 4 Βύθιση του σώματος.

Να βυθίσουν την πλαστελίνη στο ποτήρι όπως λέει το πείραμα και να μη σηκώσουν το ογκομετρικό ποτήρι όπως δείχνει το σχήμα-κίνδυνος ατυχήματος.

ΓΕΝΙΚΑ Α. Πιστεύω ότι επιτυγχάνονται οι στόχοι που αναφέρονται στη γενική περιγραφή καθώς και οι ικανότητες και οι στάσεις.

Β.Ο τριτος νόμος του Newton θέλει χρόνο αλλά μας ανταμοίβει αφου μένει στο μυαλό ότι παίζουμε με δυνάμεις.

Γ.Λείπει ο χρόνος από τις δραστηριότητες πιστεύω πρέπει να υπάρχει ακόμη και όταν δεν τηρείται βοηθά να μην ξεφεύγουμε. Ενδεικτικά 4,5,8,8min για Γ1,2,3,4

Δ.Σημαντικό πολύ είναι η ανακοίνωση το αποτελεσμάτων και η ανταλλαγή απόψεων στην ολομέλεια.Πιστεύω ότι ο μαθητής μαθαίνει μόλις αρχίζει να εκφράζεται με δικά του λόγια για τις φυσικές έννοιες και νόμους.

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΜΕΡΟΣ 2ο

ΓΕΓΟΝΟΣ Για την εισαγωγή πιστεύω ότι πρέπει να προηγηθεί η μέθοδος προσδιορισμού ογκου σώματος ακανόνιστου σχήματος με την βοήθεια του ογκομετρικού σωλήνα ώστε να επιτευχθεί (έστω στο παρασκήνιο!) ότι ο εκτοπισμός υγρού οφείλεται στον όγκο του σώματος.

(ίσως και μια αναφορά στην πυκνότητα?)

Η θεωρητική εισαγωγή θα μπορουσε να παραληφθεί και να ζητηθεί από τις ομάδες μια πιθανή συσχέτιση των μεγεθών που μετρήσαν.

ΓΕΓΟΝΟΣ 5 Καταμέτρηση. Πλήρως κατανοητό και γρήγορο.

ΓΕΓΟΝΟΣ 6 Πρέπει μήπως να προγηθεί του 5?

Για τη πλεύση να κάνουμε μια νοητική επέκταση?

ΓΕΝΙΚΑ Α.Πιστεύω το μέρος β θα κινηθεί γρήγορα και χωρις καθυστερήσεις.

Β.Στόχοι,δεξιότητες και στάσεις επιτυγχάνονται.

Γ.Μια ενδεικτική κατανομή του χρόνου θα βοηθούσε.

Δ.Γενίκευση για όλα τα ρευστά(υγρα,αέρια μια αναφοράΑΕΡΟΣΤΑΤΑ?)

ΦΥΛΛΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗς

#1 Η δεξιότητα να χρησιμοποιήσουμε την αναπαράσταση διανυσμάτων-δυνάμεων ελέγχεται. τι γίνεται με τον 3ο νομο του Newton?

#2 Θα πρέπει να έχει τονιστεί ότι μιλάμε για ασυμπίεστα σώματα όχι για μπάλλες με τις οποίες ξεκινήσαμε.

#3 Ο πειραματικός έλεγχος πρέπει να γίνει και με τους δυο τρόπους εφόσον υπάρχει χρόνος.Ο καλύτερος τρόπος ελέγχου των δεξιοτήτων που αποκτήθηκαν θα φανεί με τη χρήση των πειραματικών διατάξεων.