Δευτέρα 27 Ιουνίου 2011

Σχόλιο πάνω στο σενάριο διδασκαλίας με τίτλο «Ανωση»

Παρ΄ότι είμαι βιολόγος και ίσως οι συνάδελφοι φυσικοί είναι πιο αρμόδιοι να κρίνουν το σενάριο μαζί με το φύλλο εργασίας και αξιολόγησης, θα επιχειρήσω ένα σχόλιο πάνω σ΄αυτό. Συγκεκριμένα:

Θεωρώ ότι το σενάριο στηρίζεται πάνω σε ένα συνεκτικό και περιεκτικό σχέδιο παρουσίασης του φαινομένου της άνωσης.

Ο γενικός σκοπός, όπως και οι γνωστικοί στόχοι, οι ικανότητες και οι στάσεις του σεναρίου υλοποιούνται μέσα από τις δραστηριότητες που οι μαθητές καλούνται να πραγματοποιήσουν, εφαρμόζοντας την ομαδοσυνεργατική μέθοδο και τη διερευνητική προσέγγιση της γνώσης.

Οι ικανότητες είναι στοχευμένες στο συγκεκριμένο σενάριο διδασκαλίας αλλά δεν πραγματώνονται στο σύνολό τους, δεδομένου ότι ο εκπαιδευτικός πραγματοποιεί πείραμα επίδειξης.

Για πρακτικούς λόγους οι γνωστικοί στόχοι, οι ικανότητες και οι στάσεις έχουν αριθμηθεί. Στο σημείο αυτό να επισημάνω ότι:

α) Θεωρώ ότι η στάση Γ2 είναι ικανότητα (την ονόμασα Β5)

β) Πρόσθεσα μια 6η ικανότητα (Β6: επιστημονικός αλφαβητισμός, βλ. σελ.3, τόμος Β)

γ) Πρόσθεσα μια 3η στάση (Γ3: σεβασμός στη διαφορετική άποψη)

Πιο αναλυτικά τώρα, σε ότι αφορά τις δραστηριότητες:

1η δραστηριότητα (δραστ.) : Τίτλος: Ανάκληση εμπειριών. Υπολοιούνται οι Α1, Β4, Β5, Γ1. Εδώ οι μαθητές ανακαλούν γνωστά τους παραδείγματα, γεγονός που τονίζει την άρρηκτη σχέση των φυσικών φαινομένων με την καθημερινή ζωή.

2η δραστ. Τίτλος: Ισορροπία σώματος: Υπολοιούνται οι Α2, Β1, Β2, Β5, Γ3. Κρίνεται ως θετική, αφού οι μαθητές εξοικειώνονται στο να αναγνωρίζουν και να σχεδιάζουν τις δυνάμεις που ασκούνται σε ένα σώμα που ισορροπεί.

3η δραστ. Τίτλος: Αλληλεπίδραση δυνάμεων. Υλοποιούνται οι Α2, Β1, Β2, Β3, Β5, Γ3. Το ίδιο με την προηγούμενη. Στοχεύει στην ικανότητα σχεδιασμού των δυνάμεων που αλληλεπιδρούν σε ένα σώμα που ισορροπεί και εισάγει τους μαθητές στην επόμενη δραστ.

4η δραστ. Τίτλος: Επιστημονική προσέγγιση της άνωσης – Ορισμός. Υλοποιούνται οι Α3, Α4, Β3, Β5, Γ3.

5η δραστ. Τίτλος: Διερευνητική προσέγγιση ενός άλλου τρόπου υπολογισμού της άνωσης. Υλοποιούνται οι Β5, Β6, Γ3. Κρίνεται ως θετική, αφού οι μαθητές αντιλαμβάνονται ότι υπάρχουν περισσότεροι τρόποι επίλυσης ενός προβλήματος.

6η δραστ. Τίτλος: Πείραμα επίδειξης για την επιβεβαίωση της αρχής του Αρχιμήδη. Υλοποιούνται οι Α5, Β3, Β5, Γ3.

7η δραστ. Τίτλος: Ανακεφαλαίωση γνώσεων- Απάντηση ερωτηματολογίου. Υλοποιούνται οι Β4, Γ1, Γ2. Η δραστ. αυτή προκαλεί ανατροφοδότηση, ώστε και οι μαθητές και ο εκπαιδευτικός να συνειδητοποιήσουν το βαθμό κατάκτησης της γνώσης.

Κλείνω με 2 γενικά σχόλια: α) Η εμπέδωση των στάσεων Γ1 και Γ2 απαιτεί περισσότερο χρόνο (που ξεπερνά τη 1 διδακτική ώρα) και προϋποθέτει περισσότερη προσπάθεια εκ μέρους του εκπαιδευτικού, ο οποίος θα προσπαθήσει να κεντρίσει το ενδιαφέρον των μαθητών με πιο ελκυστικά ίσως πειράματα. β) Ο χρόνος για την υλοποίηση του σεναρίου διδασκαλίας φτάνει οριακά, με την έννοια ότι οι μαθητές πρέπει να είναι εξοικειωμένοι με τον ομαδοσυνεργατικό τρόπο μάθησης και απόλυτα συγκεντρωμένοι καθ΄όλη τη διάρκεια του μαθήματος (κάτι ίσως δύσκολο για μαθητές Β΄ Γυμνασίου).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου