Δευτέρα 27 Ιουνίου 2011

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ Β3

Απο Σωτηριου Κατερινα

1.3 : <ΓΝΩΣΕΙΣ> Γενικα οι επιδιωκομενες γνωσεις ειναι επαρκεις.

Η αλληλεπιδραση σωματων και οι συνθηκες ισορροπιας υλικου σημειου ειναι μια γνωση που προηγειται κατα πολυ τοσο χρονικα οσο και ως προς τη δομη της διδακτεας υλης. Θεωρω οτι αποτελουν αντικειμενο αλλου σεναριου.

<ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ – ΣΤΑΣΕΙΣ> Σωστες, αλλα γενικολογες. Μπορουν να αναφερθουν σε οποιαδηποτε εκτελεση σεναριου πειραματος Φυσικης, με σχεδον την ιδια διατυπωση.

1.4 : <ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ>Επαρκης/καλως προτεινομενη.

1.5 : <ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ> Αν για τον ορισμο και την πειραματικη μετρηση μιας δυναμης διατιθεται <ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ> μια ωρα, τοτε οδηγουμαστε με μαθηματικη ακριβεια σε ελλειπεστατη διδασκαλια της Φυσικης στο Γυμνασιο και της επιλυσης αντιστοιχων ασκησεων.

2.1: <ΓΕΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ> Επαρκης για τα δεδομενα του σεναριου.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Μια επιπλεον διαδικασια που θεωρω οτι ειναι περιττη και θα μπορουσε να ενσωματωθει μερικως στο φυλλο εργασιας. Επιπλεον επιμηκυνει το χρονο του σεναριου στον οποιο δε φαινεται να δινεται καμμια σημασια.

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΑΝΩΣΗΣ.

Η διαδικασια εξυπηρετει τις στασεις αλλα νομιζω οτι δε χρειαζεται συζητηση κατα ομαδες και ανακοινωση αποτελεσματων για μια ερωτηση πανω στην εννοια της ανωσης. Ολοι σχεδον οι μαθητες εχουν προσωπικη εμπειρια (θαλασσα, κολυμβηση).

Αρκει εισαγωγικα να απαντηθει η ερωτηση στην ολομελεια.

2. ΖΥΓΙΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ

Επαρκης και συμφωνη με τους στοχους του υπαρχοντος σεναριου. Θεωρω κι εχω αναφερει οτι κακως εντασσεται στο σεναριο για την ανωση αλλα θα επρεπε να εχει ηδη γινει.

3. ΖΥΓΙΣΗ ΚΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ 3 ΔΥΝΑΜΕΩΝ

Απολυτως περιττη διαδικασια και χασιμο χρονου. Κατα την αποψη μου πρεπει να διαγραφει απο το σεναριο.

4. ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΩΣΗΣ ΜΕ ΖΥΓΟ ΚΑΙ ΑΡΧΗ ΑΡΧΙΜΗΔΗ

Επαρκης ως προς ολους τους στοχους του σεναριου. Θα προτιμουσα το βημα της επιδειξης της αλληλεπιδρασης των σωματων με ξυλομπογιες να παραληφθει. Αρκει το βημα του σχ.9 (Σχεδιασμος και ισορροπια δυναμεων στην πλαστελινη)

Ειδικη αναφορα στην 5δ και 6γ. Θα επιθυμουσα να διατυπωσω ισχυροτατη ενσταση στην οποιαδηποτε μετρηση δυναμης με ζυγο, δυναμομετρο κλπ που εμφανιζει το αποτελεσμα με μορφη g/kg. Το οπτικο αυτό ερεθισμα είναι απαρaδεκτο και δημιουργει συγχυση. Οσα και να πει ο καθηγητης η οπτικη αυτή εικονα δημιουργει στρεβλες αντιληψεις που ακολουθουν το μαθητη και στο λυκειο. Προσωπικα εχω αντιμετωπισει αναριθμητες φορες τις παρακατω :

Α) Το βαρος είναι η μαζα του σωματος

Β) Ο ζυγος μετραει μαζα

Γ) Το βαρος το μετραμε σε g/kg………………

Γιατι πρεπει τοσο στοιχειωδεις εννοιες να εμπεδωνονται με αγωνα στο λυκειο; Ας γινεται μια πιο εγκαιρη διασαφηνηση στα παιδια, οσο είναι πιο μικρα.

ΦΥΛΛΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Θεωρω θετικη την αναφορα στην 2.1 ότι μπορει το ερωτημα 3 να απαντηθει στο σπιτι. Γενικα θεωρω ότι το φυλλο εργασιας μπορει να περιλαμβανει μια τελευταια σελιδα που θα αποτελει αντικειμενο συντομης επαναληψης στο σπιτι. Με τον τροπο αυτό οι μαθητες ανακλουν στη μνημη τους οσα συνεβησαν στο εργαστηριο (στο οποιο μπορει καποιοι να συμμετειχαν ελλειπως/μονο σωματικα). Διαβαζουν την αντιστοιχη θεωρια επαναληπτικα και απαντουν σε λιγες ερωτησεις ώστε να εμπεδωσουν καλυτερα και τη διαδικασια και τις εννοιες.

Κλεινοντας θα ηθελα να διατυπωσω εντονο προβληματισμο για την εκτελεση τετοιων σεναριων μικρης εμβελειας (γνωριμια με την ανωση) εις βαρος των διδακτικων ωρων. Μοναδικος τροπος για την αφιερωση ωρων σε τετοια σεναρια είναι η καθιερωση προγραμματισμενων εργαστηριακων ωρων περαν των διδακτικων και κυριως σε εργαστηριο που δε θα διεκδικειται από πολλους αλλους συναδελφους. Ελπιδα και ευχη για το νέο σχολειο είναι να εξασφαλισει σωστα την προσβαση στο εγαστηριο για τους μαθητες και τους καθηγητες του.

ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

Η ετεταμενη χρηση ΤΠΕ στο λυκειο αποτελει πολυτελεια γιατι

1) Καλουμαστε να μαθουμε στα παιδια μας ένα μεγαλο ογκο μαθηματικων ώστε να μπορουν να αντιμετωπισουν την επιλυση ακομα και σχετικα απλων ασκησεων. Δυστυχως το αναλυτικο προγραμμα είναι προχειρα και μη συνδιαστικα σχεδιασμενο. Ετσι οι μαθητες δε διδασκονται εγκαιρως ή επαρκως οσα μαθηματικα απαιτουνται για τη διδασκαλια της φυσικης κι αναγκαζομαστε να αφιερωνουμε πολλες ωρες στην καλυψη αυτων των κενων.

2) Η υλη είναι από τη φυση της αρκετα μεγαλη ( και πρεπει να είναι) ώστε κάθε διδακτικη ωρα να γινεται πολυτιμη.

3) Οι γνωσεις και η ευχερεια που εχουν οι μαθητες στην επιλυση σχετικα απλων σκησεων είναι ελλειπης . Ένα αδικαιολογητα μεγαλο ποσοστο, περιπου 70% , ερχεται στο λυκειο με ανεπαρκη εφοδια που πρεπει να αναπληρωθουν. Αυτό αποτελει φοβερο μειονεκτημα των προγραμματων σπουδων στη Φυσικη και Χημεια που μας στερει και τις λιγες ωρες που θα μπορουσαμε να αφιερωσουμε σε πιο προχωρημενες ή διαφορετικες διδασκαλιες.

4) Δεν υπαρχει ενημερωση αν στα γυμνασια ακολουθουνται αυτές οι μεθοδοι και κυριως τι πρακτικα αποτελεσματα εχουν ως προς τη βελτιωση των επιδοσεων. Ετσι υπαρχει η προσωπικη καχυποψια ότι η εφαρμογη τους στο λυκειο θα επιδεινωσει κι άλλο την ηδη δυσκολη κατασταση.

Θα μπορουσα να συνεχισω ετσι για τα μειονεκτηματα του εκπαιδευτικου μας συστηματος, το οποιο ελπιζει ότι με ασπιρινη θα θεραπευσει το κωμα της εκπαιδευσης. Δεν είναι του παροντος.

Ελλοχευει όμως ο κινδυνος οι προτεινομενες διαδικασιες να αποτελουν άλλο ένα πειραματικο εκπαιδευτικο συστημα που οδηγει το γνωστικο επιπεδο σκαλοπατια πιο κατω κι ετοιμαζεται να ξανατροφοδοτησει την κοινωνια με μια καινουρια στρατια λειτουργων της ησσονος προσπαθειας,της περιφρονησης των αξιων της ζωης κι εκπαιδευσης και της θεοποιησης πλαστων, χαμηλου επιπεδου και κενων περιεχομενου ειδωλων που θα αποτελουν τη χειριστη αναφορα των ελπιδων, σκοπων και ονειρων των νεων.

Ευχομαι το νέο σχολικο προγραμμα να καταφερει να ξεφυγει από τις στρεβλωσεις του παρελθοντος και το νέο σχολειο να αρχισει επιτελους να δημιουργει καλους κ’αγαθους μαθητες σημερα και πολιτες αυριο.

ΑΥΤΑ ΣΑΣ ΓΡΑΦΩ ΚΑΙ ΣΑΣ ΧΑΙΡΕΤΩ

ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΑ

ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΙΣ ΕΠΑΛΞΕΙΣ ΤΟΥ ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου